The woodblock print movement of Heilongjiang shares several characteristics with other regional art. Its rise to national fame was made possible by strong support from local authorities, by favorable attention from national arts administrators, and by the political circumstances associated with the Great Leap Forward. The works themselves are filled with local color, both literally and figuratively. What is unique about the Heilongjiang printmakers is their youth and the circumstances of their artistic activity, for they constitute an extreme example of transplanted artists developing a new regional style.
Foreword
황무지에 핀 대륙의 예술혼
북대황은 중국 동북부 흑룡강성의 베이다황(北大荒) 일대를 부르는 말로 ‘거대한 황무지 지역’을 의미한다. 1950년대에 이 곳은 10만명의 중국군에 의해 개척되기 시작했는데 당시 개척에 참여한 군인 중에서 예술적 감수성이 풍부한 사람들에 의해 북대황 판화가 탄생하게 된다.
CHAO MEI 5/50 1986 Red dune, a man and his horse 72×51
작가들은 대자연과 싸우며 옥토를 건설하는 힘찬 모습을 강렬하게 표현했고, 넓은 구도를 이용해 북대황의 자연환경 및 신사회 건설의 장대한 기상을 표현했다.
북대황 판화의 탄생과 발전 원인을 요약하자면 적어도 세가지 중요한 요소가 있음을 알 수 있는데, 그 첫째는 그들 자신의 황무지에서의 치열한 생존을 위한 몸부림이었다는 것이고, 둘째는 작가로서의 집요한 창작 열망추구가 그것이고, 세째는 당시 그 지역의 독특한 문화 환경에 있다.
이는 반제 반봉건 투쟁으로 중앙에서 오지인 이곳에 축출된 기존 우익 문화인들 다수가 신 중국 건설의 현장인 이곳 북대황으로 내쫒겨 졌고, 공교롭게도 이러한 환경이 새로운 문화환경이 배태되는데 큰 역할을 하게 된 것이다.
그 중에는 저명한 작가 丁玲, 중국화가 尹瘦石, 유화가 張欽若, 徐介城, 만화가 丁聰, 판화가 張路 등 사람들이 바로 그들이다. 이들의 탄탄한 문예역량이 이들 군인 예술가들에게 전수되어 신개간지의 문예를 발전시키게 되는데 중요한 역할을 하게 된다.
흑룡강성의 북대황판화는 광활한 대지를 중심으로 자연과 인간의 교감을 이루면서 서정성과 묘법의 밀도 있는 접근으로 유인다색판화를 정착시켰다는 평가를 받고 있다.
Directrice de la Galerie89 EUNI AHN ALLARD
Artworks
Collection List
HUANG TAIHUA 2-80 1986 Dog and his reflextion 48,5×60 / AP 1983 Sunset and women by the river 51×55.5 / 13-48 1986 Winter Scene, house under snow and dog 46×60 / 10-30 1978 Women washing clothes in the stream, black and blue 33×58.5 / 6-10 1995 Sleeping on red embers 80×60
ZHANG HONGXUN 8-18 1998.9 Green forest and birds 60×49 / AP 1999.12 Green and black forest 46×52 / 12-12 2000 Pink forest and blue eye 52.5×44.5 / 25-75 1997.6 Woman with multiple arms sitting on a cow through clouds 69×51 / 13-50 1992 Rock and red string floating 41,5×68 / 19/50 1995 Woman drifting on water 57.5×45 / 5-8 1998 Red birds triangle 59×46.5 / 10-10 1999 Fishes and lotus 58×15 / 14-16 2000 Thick green forest 80×68 / 9-14 1996 Underwater scene 82×67 / 24-45 1997 Deer and little girl with braids 52.5×43
LIU CHUNJIE 21-50 1998 Scenes in blue, yellow, pink and green 78×70 / 20-80 1999 Brown vegetation 52.5×79.5 / 30-100 1999 Man and animals playing in the forest 80×59 / 19-50 1999 Green eden 84×61 / 25-100 1999 Cranes in a green garden 70×49
CHAO MEI 21-50 1963 Workers cutting pink cotton 40.5×62 / 27-50 1980 Pine trees under the snow 68×42 / 11-50 1978 Horse race 53×63 / AP 1979 Man and horse at water’s verge 69×41 / 5-50 1986 Red dune, a man and his horse 72×51
HAO BOYI 5-45 1987 Blue sky window and stalagtits 45×59.5 / 3-50 1996 Family of bear in the snow 48.5×40 / 8-50 1986 Deer’s face 62×38 / 3-50 1972 Wild deers 67×36 / 6-50 1986 Little flower growing 53×50 / 5-50 1986 Crane flying from the pond 56×44.5
ZHENG ZIJIANG 13-100 2000 Two men in the mountains 51×76.5 / 10-50 1981 Scene in a fishing village 56×37 / 11-100 1985 Sunset, red pine trees 61×40 / 9-50 1985 Yellow northern lights 58×41 / 8-100 1983 Boat at sundown 57×39 / 42/100 1981 Lovers watching the sea on a boat 59.5×38 / 6-50 1978 Road to the south 61×38 / 2-75 1991 Two camels and dunes 66×55 / 3-15 1995 Fruit tree in autumn 52.5×43 / 20-50 1986 Red crater, tree and clouds 48.5×47 /13/100 1990 Deer an tree under full moon 60.5×48 / 7-50 1985 Family of Camels resting in the desert at night 52×37 / AP 1988 Deers surrounded by the forest 101.5×61.5 / 7-50 1991 Forest under the snow 61.5×61 / AP 1996 Sunflower nature morte 47.5×86.5 / 27-50 1992 Sunflowers and a dying sun 60×50 / 25-100 1995 Plants in orange and green triangles 64×45 / 11-90 2000 No hunting 60×79,5 / 56-100 1978 Forest, stream and doves ; blown and golden 43×60
ZHANG ZHAOYANG 13-100 1997 Naked woman grabbing the reflection of the moon 46×27.5 / 29-80 1995 Woman washing her hair in the stream 58×39 / 15-100 1984 Young woman looking at the sunset 71.5×44 / 7-100 1982 Two girls resting and hills 32×50
GUO ZHANGAN 3-30 1999 Sparrows 88.5×60
Related Exhibition
파리에서 온 북대황 판화전 : Our Melancholic Wild
2013.08.07 – 2013.08.16
<<팔레 드 서울>>에서는 파리의 <<갤러리 89>>가 소장하고 있는 중국 북대황 판화 50여점을 소개합니다. 북대황(北大荒) 이란 중국 흑룡강성의 비옥한 평야 지대를 뜻합니다. 오늘날은 중국의 곡식창고라는 뜻에서 북대창(北大倉)이라고 불리지만 60년대 이전만 해도 황무지였던 곳이였습니다. 이 곳에 1958년 10만의 개척민들이 이주하였고, 그 안에는 판화가들이 포함되어 있었습니다. 그들은 개척민들의 삶과 황야의 야생적인 아름다움을 목판화로 옮겼습니다. 오늘날 북대황 판화는 중국 현대판화의 대표적 기법으로 자리매김하게 되었습니다.
이번 전시 작품들은 갤러리 89 안은희 관장님의 개인 소장품으로, 북대황 판화의 창시자인 차오 메이(晁 楣)를 비롯한 7명 작가의 작품입니다. 북대황의 거친 대자연과 속에서 살아가는 개척민들의 삶을 그대로 담은 아름다운 판화의 세계를 경험하게 될 것입니다.